16 Juni 2017

Kronologi Pesawat Hawk TUDM 1996-2006

16 Juni 2017


Hawk Mk-108 TUDM (photo : Malaysian Defence)

JET pejuang dua tempat duduk, Hawk 108 milik TUDM dikhuatiri hilang di utara Kuantan iaitu di sempadan antara Terengganu dan Pahang, 11.30 kamis pagi hari.

Mengikut rekod, TUDM memilik enam pesawat Hawk 108 untuk tujuan latihan lanjutan manakala 16 unit Hawk 208.

Difahamkan, Hawk mula bersama TUDM sejak 1996. Ia adalah pesawat latihan lanjutan dan pesawat pejuang ringan.

Kronologi pesawat Hawk terhempas

*31 Mei 2006 - Seorang juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dikhuatiri hilang ketika melakukan sesi latihan peperangan selepas jet pejuang Hawk 100 dipandunya terhempas di kawasan berpaya di Endau, dekat Rompin, Kuantan.

*23 Jun 2005-Seorang juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang baru melangsungkan majlis persandingannya, sebelum sebelum nahas, terbunuh apabila pesawat Hawk Mk208 terhempas dalam belukar berhampiran Kampung Kerupang di utara Lapangan Terbang Labuan.

* 18 Disember 2003 - Dua juruterbang pesawat Hawk 100 terbunuh selepas pesawat mereka terhempas di perairan Pantai Sepat, Kuantan.

* 4 September 2002 - Pesawat pejuang Hawk MK208 TUDM, terhempas ketika melakukan latihan di ruang udara Pulau Tioman, Pahang.

Bagaimanapun juruterbangnya, Kapten S Nadzeer Sallehudin, 31, berjaya menyelamatkan diri dengan menekan butang kerusi anjal.

* 19 Mac 2002 - Seorang anggota kejuruteraan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Butterworth, Pulau Pinang, Laskar Udara Kanan (LUK) Shawn Cristopher Chew, 25, terbunuh apabila kerusi anjal sebuah jet pejuang Hawk 108 tiba-tiba melantun selain menyebabkan enam lagi melecur terkena api roket.

* 10 September 1998 - Sebuah pesawat pejuang jenis Hawk 208 Skuadron Ke-6 dari pangkalan TUDM Kuantan terhempas di Kampung Kuala Betis, kira-kira 30 kilometer dari Gua Musang menyebabkan juruterbangnya, Kapten Jaidev Biaspal a/l Basdav Biaspal, terkorban.

*18 Jun 1996 - Sebuah pesawat Hawk 100 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berkecai setelah terhempas dalam kawasan sawah berhampiran pangkalannya di Butterworth.

Juruterbang yang terbabit dikenali sebagai Lt Kol Roshaimi Zakaria dan Kapten K Chandran, bagaimanapun selamat keluar menggunakan kerusi anjal.

(Metro)

24 komentar:

  1. Balasan
    1. @nadin wrong that was skyhawk in the 80s...this is hawk

      Hapus
    2. Yang era 80an tuh "trebelo mabur"...difilem2nya suzana

      Hapus
    3. @sandstorm7
      Could say the same thing about our Hawks. We've lost eight Mk. 53s, one Mk. 109 and five Mk. 209s. Only slightly better than our Skyhawks. The Hawks has a more favourable percentage since we took delivery of 54 Hawks compared to 34 Skyhawks.

      Hapus
  2. Gila.. maksa amat buat artikel traffic..

    BalasHapus
  3. indo ada 40 hawk....malaysie ade 22 hawk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tak pernah dgr pun terbang... ke dah jatuh semuanya.. kesian...tu la asyik mengaru je... keh keh keh..

      Hapus
  4. Accident no more...hope will be better for RMAF...always safety first...

    BalasHapus
  5. Hawk Malaysia nggak ada kualitas. Hawk Indon sama kualitas dengan F-22 Raptor milik US. Oh ya, 1 anggota kopassus sama 1 aircraft carrier US.

    BalasHapus
    Balasan
    1. seluar dalam ko habis kena songlap tok bomoh kelapa super ke????kih kih

      Hapus
  6. They accidentally pressed the eject button, they thought the button to open the canopy plane.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yaa...pilot Malaysia kan nggak kualitas, tolol semuanya... Indon pilot kan semua bijak, bahkan genius semuanya. Kan bangsa Indon semuanya genius. Ya jual bakso di tepi jalan juga genius.

      Hapus
    2. Maya@ eject kat hanggar Cem tuh baru genius keh Wkwkwk

      Hapus
  7. Maya jeil cakap takde guna..,, pnya armament d pelihara baik2,biar tak celaka terus..,tengok TNI terapkan aturan zero accident. takdir Allah tu pasti, tp manusia nya ttp hrus berusaha. agar tak celaka,,hitung sendiri la brpa frekuensi kejadiaan naas yg mnimpa ATM??? ramaaiii sangatt..trus ada duit tak buat belanja penggatinya?

    BalasHapus
    Balasan
    1. biarla....kita sokong project songlap everywhere.....biar semua jiran asean shoping sakan.weapon...kita rajin songlap weapon dan tak shoping shoping kih kih

      Hapus
    2. Hameed, ya nggak seperti Indon genius. Nggak pernah kecelakaan kerna semua alat senjata dijaga rapi. Walau 30 tahun usia, masih seperti baru keluar kilang. Ya, 1 anggota kopassus sama 1 aircraft carrier. Liat aja seluruh negara Indon, nggak ada rakyat yang miskin. Majulah indon

      Hapus
    3. komisyen songlap enjin kurang ke????kih kih

      Hapus
    4. Maya,Cem mana jet malon nak jatuh,terbangpun tak boleh kerana tak de sparepart Wkwkwk

      Hapus
    5. Ya, indon memang hebat. Sejak zaman sukarno nggak ada satu pun aircraft indon yang jatuh. Hebat indon...

      Hapus
    6. Hahhaahah.. yindon2... kapal terbnag diorg pun cam kelkatu juga jatuh.. baru beli pun leh jatuh jugak.. bnyak sgt rasuah... tak gitu suwangaru...

      Hapus
  8. Benar itu nadine. Yang hebat hanya indon. Orang indon nggak ada yang miskin. Semua kaya. Orang indon juga genius hingga yang jual bakso tepi jalan juga genius. Orang lain khususnya malaysia itu tolol dan miskin.

    BalasHapus